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The English version follows below the Japanese.
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方法 第32号 2004年3月1日

Eメール機関誌「方法」は、方法芸術についての無料月刊誌です。
発行は、グループ方法。三名の日本人芸術家、中ザワヒデキ (美術
家) + 松井茂 (詩人) + 三輪眞弘 (作曲家) です。
方法主義の宣言: aloalo.co.jp/nakazawa/method/


>>>方法主義者の今月のテキスト:

西洋美術追随史日本篇
中ザワヒデキ、美術家

 日本の現代美術史は「西洋美術追随史日本篇*」のことであると
仮定した場合、その概略は以下のように記載できるだろうと筆者は
考えます。
[第二次大戦前] --- フォーヴィスムの輸入と流行。「日本的フォ
ーヴ」などと呼ばれました。大正時代にはアヴァンギャルド芸術の
輸入もありました。
[第二次大戦中] --- 戦争画の二形式は日本画スタイルと西洋の写
実主義スタイルでした。
[第二次大戦直後] --- 印象派やピカソ、マティス等「泰西名画
展」の相次ぐ開催が、戦前の既成画壇の再興と対応していました。
[1950年台前半] --- フランスのサロン・ド・メやその周辺の若手
画家たち (アンドレ・マルシャン、アンドレ・ミノーら折衷的もし
くは社会風刺的な画派) の度重なる日本への紹介が評論家や画家を
感化し、「ルポルタージュ絵画」等にも間接的に影響しました。
[1950年代後半] --- アンフォルメル旋風。アンフォルメル (いわ
ば「熱い抽象」) はかつてのフォーヴィスム (「熱い具象」という
べきか) と同様に模倣が簡単な様式で、日本人好みでした。
[1960年代前半] --- ネオダダの輸入。日本の西洋参照先がフラン
スからアメリカへとシフトしました。続けてポップアートの輸入。
[1960年代後半] --- ミニマリズムの紹介。その冷たい外観に対す
る反動として、土着的外観をもつ「もの派」が興りました。しかし
それは結果的にイタリアのアルテ・ポヴェラにも似通い、西洋にお
ける広義の還元主義の風潮を、日本にローカライズしたような図式
となりました。また、還元主義のもう一つの極に概念芸術が対峙し
ていた図式も西洋と同様でした。
[1970年代後半] --- 「もの派」の自律的な展開として「ポストも
の派」が策定されました。しかしそれは結果的に、ポストミニマリ
ズムを策定した西洋に似た図式となりました。
[1980年代前半] --- ポストモダニズムの紹介と、新表現主義の輸
入。ポストもの派との接点ではニューウェーヴと呼ばれました。
[1990年代前半] --- シミュレーショニズムの輸入。
[1990年代後半] --- 西洋同様、日本でもPCアート、私的アート等
の多様的状況が出現しました。
[2000年代前半] --- グローバリズムや「共生」の思想の蔓延によ
って、西洋ではオタクや食文化等、日本文化のステータスが上がり
ました。スーパーフラットはそこに戦略的に働きかけ、日本趣味の
輸出という様相を呈しました。
 ちなみに日本ではずいぶん以前から、「日本の現代美術は西洋の
それの輸入にすぎない」として現状を悲観してみせる態度や、「日
本で作られたものは日本に固有でしかも優れたものである」として
盲目的に自己を肯定してみせる態度、さらには、「同時代なので多
少似るのは当然」「日本の古美術も起源的には中国からの輸入」
「芸術に国境は無い」として現状に理解を示す態度や、これらのさ
まざまな折衷等、西洋に対するいろいろな態度が見受けられまし
た。そのような、ある種のナショナリスティックな議論に入る以前
に、はたして本当に「追随史」としての解釈が成り立つのか示そう
としたのが上記の箇条書きです。
*本稿は、執筆中の拙著「現代美術史日本篇」の本文中に挿入され
る脚注のひとつとして書いたものです。なお「西洋」の語は、西欧
と北米を含む概念として使用しています。


>>>方法主義者の今月のウェブ作品:

詩学第1番〜130番
松井茂、詩人
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/Poetics01.html
詩は文字列だ。文字列とは順番だ。「詩学」は、順番の並べ替えが
詩であることをしめすために制作した。「詩学」は、1から31まで
の数による文字列だ。数の小さい順に並べたものを第1番とし、130
回の並べ替えでループするアルゴリズムを用いて第2〜130番を作っ
た。この並べ替えの方法も私のサイトでみることができる。だが、
私がこの作品で語りたいことは、並べ替えの方法ではない。私がこ
の作品で宣言したいことは、並べ替えの行為こそが詩であるとい
う、詩の原理 (=詩学) である。
31までの数を使用した理由は、31音節の日本の伝統詩形 (短歌) を
継承するためだ。1から31までの数を必ず一回使って詩を作ったと
すると、約8,222,838,654,177,920,000,000,000,000,000,000通り
の詩を作ることができる。


>>>方法主義者の今月のグラビア:

ジヤイ神楽(付)算額奉納
三輪眞弘、作曲家
- 添付書類名: method32_miwa.jpg
架空の伝統芸能作りますワークショップ、成果発表の様子。
時と場所: 2004.1.10 せんだいメディアテーク
写真: 清水健人 提供: せんだいメディアテーク


>>>方法主義者達の今月の一言情報:

中ザワヒデキ、美術家:
nakazawa@aloalo.co.jp
http://aloalo.co.jp/nakazawa/
- 著書「現代美術史日本篇」近日刊行。和英対応。
MOTザ・ショップでの多数のご予約ありがとうございます。
- MOTアニュアル2004  「私はどこから来たのか/そしてどこへ行く
のか」  2004年3月21日まで  東京都現代美術館(MOT)
www.mot-art-museum.jp/ex/plan8.htm  (日本語のみ)
現在、上記著書の見本第2版を展示しています。常設展と連動中。
-「BENNADICTION」ガライアス・ヴィジュアル・スペース(ブルック
リン) 2004年3月27日(土) $100作品販売会。 www.Goliath777.com
- 個展  ギャラリーセラー(名古屋)  2004年4月3日(土)-24日(土)
昨年ニューヨークで制作したアルファベットの造語シリーズ。
会期中イヴェント開催予定 (詳細未定)。

松井茂、詩人:
shigeru@td5.so-net.ne.jp
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/
- 鶴見幸代作曲の合唱曲にテキストを提供。タイトルは「縞縞」。
テキストは、「純粋詩」「縞縞」「セルフポートレート」の3つの
詩から成る。2004年3月20日、東京混声合唱団定期演奏会にて初演
予定。  village.infoweb.ne.jp/~fwjb0528/toukon.html
- アートについて考える講座「classroom appel」にて自作解説を
行う予定。アペル(経堂)にて。2004年3月24日。
www.bit-rabbit.com/p3.5main.html

三輪眞弘、作曲家:
mmiwa@iamas.ac.jp
http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/
- 仙台で制作された「ジヤイ神楽」の「蛇居拳算」と呼ばれる規則
(アルゴリズム)を基に創られた「おおがき蛇居拳太鼓」は7つの
和太鼓によって2月21日「おおがきビエンナーレ」で無事発表されま
した!
- 3/15 大坂、ザ・フェニックスホール「彩里京鼓リサイタル」で
「DITHYRAMBE」再演!
- 3/18 京都アルティー、「グリーン・コンサーツ II 」で 合唱の
ための「新しい時代」再演。同時に楽譜出版 !


>>>後記:

- 方法ウェブサイト  http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/
- バックナンバーは上記ウェブサイトをご覧ください。
- 配信申込ならびに解除は、メール宛先: nakazawa@aloalo.co.jp
- 英語版のみ購読希望の方は、ご連絡ください。
- 本誌は、他者への転送は自由ですが、改竄や盗用は禁止します。

月刊機関誌 方法 第32号 日本語版
2004年3月1日刊行
(C) グループ方法、2004
(C) 中ザワヒデキ、松井茂、三輪眞弘、2004


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METHOD  NO. 32  MAR 1, 2004

Email-Bulletin "METHOD" is a free monthly on Method Art,
being published by Group METHOD in Japan, Nakazawa Hideki
(artist) + Matsui Shigeru (poet) + Miwa Masahiro (composer).
Manifestos of Methodicism:  aloalo.co.jp/nakazawa/method/


>>>METHODICIST'S TEXT OF THIS MONTH:

History of Following the Western Art: Japan
by Nakazawa Hideki, artist

      Assuming that Japanese contemporary art history is
nothing but "History of Following the Western Art: Japan*,"
this writer thinks that outline of that can be given as
follows:
[Before World War II] --- Fauvism was imported and it
prevailed, being called "Japanese-Fashion Fauve," etc.
Avant-garde art was also imported in the Taisho Era (c1920).
[During World War II] --- The pictures of war had two
styles; one was Japanese style paintings, the other was
Western realistic paintings.
[Just After World War II] --- Several exhibitions named
"Masterpieces of Western Painting" were held one after
another, introducing impressionists, Picasso, and Matisse,
etc.  The reconstruction of the established Japanese art
circles in prewar days synchronized with that.
[Early 1950s] --- Repeated introduction of young French
artists around "Salon de Mai" (eclectic or satirical
painters like Andre Marchand and Andre Minaux) inspired
Japanese critics and painters, which also influenced
"Reportage Paintings," etc. indirectly.
[Late 1950s] --- The informel sensation.  The informel
(so-called "hot abstraction") was a style easy to imitate
just like the past fauvism ("hot figurative," so to speak).
Moreover, both suited the Japanese taste.
[Early 1960s] --- Neo dada was imported.  The United States
took the place of France from which country Japan used to
refer to the West.  Pop art was imported in succession.
[Late 1960s] --- Minimalism was introduced.  Mono-ha, with
indigenous appearance, rose as a reaction of the cool
appearance of minimal art.  However, mono-ha resulted in
somewhat of resemblance to Italian arte povera, taking such
a schema that it was a kind of the localization of Western
reductionistic trends to Japan in a broad sense.
Furthermore, the schema also resembled the West in that
respect that conceptualism took a stand on the opposite side
among the reductionism.
[Late 1970s] --- Post mono-ha was established as an
autonomic development of mono-ha.  However, it resulted in a
similar schema of post-minimalism established in the West.
[Early 1980s] --- Postmodernism was introduced and
neo-expressionism was imported.  The point of contact
between post mono-ha and neo-expressionism was sometimes
called the new wave.
[Early 1990s] --- Simulationism was imported.
[Late 1990s] --- Multifarious states including PC art and
private art rose just like in the West.
[Early 2000s] --- The spread of globalism and the thought of
"living together" elevated the status of Japanese culture in
the West such as otaku and food culture.  Superflat made
approaches to that situation strategically, having an aspect
of exporting the fashion of Japan.
      By the way, various attitudes towards the West have
been seen in Japan for a long time; for instance, an
attitude to look on the dark side of the state saying
"Japanese contemporary art is merely the imports from the
West," or an attitude of blind self-affirmation saying
"whatever created in Japan is not only unique to Japan but
also excellent," or an attitude to understand the state
saying "resemblance in some degree is natural because of
living in the same age" or "Japanese traditional arts were
also the imports from China originally" or even "art has no
national boundaries," and various compromises of those
attitudes, etc.  This writer gave the above items to show
whether the interpretation as "history of following" does
really make sense or not before discussing such
nationalistic-like matters.
*This text was written as one of the footnotes to the main
text of my book "Contemporary Art History: Japan," which I
am now writing.  Here, the word "the West" means both
Western Europe and North America.


>>>METHODICIST'S WEB PIECE OF THIS MONTH:

Poetics No.1 - 130
by Matsui Shigeru, poet
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/Poetics01.html
Poetry is a row of letters.  A row of letters is sequence.
I made "Poetics" in order to show that permuting sequence is
poetry.  "Poetics" is a row of letters, made of numbers from
1 to 31.  No. 1 is the first sequence in numeral order, and
No. 2 - 130 are made using algorithm that makes a loop by
130 times of permutation.  You can also see the way of the
permutation on my website.  However, what I want to talk
through this work is not the way of permutation.  What I
want to declare through this work is the principle of
poetry (= poetics); it is the act of permutation that is the
poetry.
I used the numbers up to 31 because I wanted to maintain the
traditional Japanese style of poetry (tanka) that has 31
syllables.  If you made a poem using every number from 1 to
31 each once, you could make about
8,222,838,654,177,920,000,000,000,000,000,000 ways of poems.


>>>METHODICIST'S GRAVURE OF THIS MONTH:

JIYAI-Kagura (sacred music/dance)
by Miwa Masahiro, composer
- Attached file's name: method32_miwa.jpg
The final performance by the workshop members of "We Will
Invent an Imaginary Folk Entertainment."
At Sendai Mediatheque on January 10, 2004.
Photo: Kento Shimizu  Courtesy: Sendai Mediatheque


>>>METHODICISTS' WORD & INFO OF THIS MONTH:

Nakazawa Hideki, artist:
nakazawa@aloalo.co.jp
http://aloalo.co.jp/nakazawa/
- Book "Contemporary Art History: Japan" will soon be
published in Japanese and English.  Thank you for many
advance orders at MOT THE SHOP.
- MOT Annual 2004 "Where do I come from?  Where am I going?"
Through Mar 21, 2004.  Museum of Contemporary Art, Tokyo.
www.mot-art-museum.jp/ex/plan8.htm  (Japanese only)
The 2nd edition of the sample version for the above book is
now exhibited being connected with the permanent exhibition.
- "BENNADICTION" Goliath Visual Space (Brooklyn, NYC.)
Sat, March 27, 2004. Sale for $100.  www.Goliath777.com
- Solo Exhibition: Gallery Cellar (Nagoya) April 3-24, 2004.
Series of coined words using the alphabet are going to be
exhibited, which I made in NYC last year.  An event will be
held during the session (further info will be announced).

Matsui Shigeru, poet:
shigeru@td5.so-net.ne.jp
http://www008.upp.so-net.ne.jp/methodpoem/
- I will write a text for Tsurumi Sachiyo's chorus work.
The title is "Striped Stripe."  The text consists of three
poems; "Pure Poem," "Striped Stripe," and "Self Portrait."
It will be premiered by Tokyo Philharmonic Chorus in their
subscription concert on March 20, 2004.
village.infoweb.ne.jp/~fwjb0528/toukon.html
- I will self-explain my works in "classroom appel," a
lecture to think on art, at appel (Tokyo) on March 24, 2004.

Miwa Masahiro, composer:
mmiwa@iamas.ac.jp
http://www.iamas.ac.jp/~mmiwa/
- On 21st of February, "Ogaki Jaiken-Daiko (drumming)" an
imaginary folk entertainment based on the rule (algorithm)
called "Jaiken-zan" from "JIYAI-Kagura" made in Sendai was
successfully performed using seven Japanese drums at Ogaki
Biennale!
- 3/15 The Phoenix Hall Osaka, "Dithyrambe" for Tape (1991)
will be played with Japanese traditional dance.
- 3/18 Alti Kyoto, "The New Era" for mixed voices (2001)
will be performed and its music will also be published.


>>>POSTSCRIPT:

- METHOD Website:  http://aloalo.co.jp/nakazawa/method/
- To read the back numbers, visit the above website.
- To subscribe or unsubscribe, email: nakazawa@aloalo.co.jp
- If you want to read in Japanese as well, let us know.
- You can send on this bulletin to others freely, but
corruption and appropriation are prohibited.

Monthly Email-Bulletin  METHOD  NO. 32  English Version
Published on March 1, 2004
(C) Group METHOD, 2004
(C) Nakazawa Hideki, Matsui Shigeru, Miwa Masahiro, 2004


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